תובנות מכנס האקלים של רשת אורט

conference ort network

ביום חמישי (9.12) נערך כנס האקלים של רשת אורט באוניברסיטת תל אביב. גונן רוזנר (מנכ"ל ומייסד שותף חלום חדש) הוזמן להתארח בפאנל מומחים מקצועי שהתעסק בסוגייה של חינוך דור העתיד לסביבה וקיימות. לאחר שכל אחד מהאורחים העביר את המסר שלשמו הוא הגיע, נתנה לקהל אפשרות לשאו את אורחי הפאנל שאלות חופשיות. השאלה הראשונה שנשאלה הופנתה אל גונן והייתה מטעם מנהלת בית ספר ששאלה: "איזה טיפ אתה יכול לתת למנהלות\ים שנמצאים פה, בשביל להצליח לקדם את נושא הקיימות באופן משמעותי אצלם בביה"ס"? שאלה מעולה!

אני רוצה לשתף אתכם בכנס אקלים של רשת אורט, אשר התקיים בבניין פורטר למדעי הסביבה באוניברסיטת ת"א. לשמחתי, הרשת הזמינה אותי להשתתף בפאנל מומחים בתחום וכמובן שנענתי לבקשתם בשמחה ובהרגשת שליחות. בכנס נכחו כ- 150 מנהלות\ים מכל הארץ (חט"ב ותיכונים) ואנשי המטה של רשת אורט. כנס מושקע עם מיטב הרעיונות והמרצים. אספר על קטע קטן מתוך הכנס:

לקראת סוף הפאנל, שאלו אותי – "איזה טיפ אתה יכול לתת למנהלות\ים שנמצאים פה, בשביל להצליח לקדם את נושא הקיימות באופן משמעותי אצלם בביה"ס"? וואו, שאלה טובה. התשובה שלי התרכזה קודם כל בהיבט רגשי-תודעתי, הנה ההסבר – אם כל כך הרבה מומחים ובעלי כוח והשפעה בעולם, מזהירים יום יום ממשבר האקלים ואם אנחנו עדים יום יום לאסונות אשר פוקדים אותנו בגלל המשבר – איך זה שזו לא הדאגה העיקרית של כל אחד ואחת מאיתנו, בכל רגע נתון ביום? הרי לפי מה שמתארים זה הדבר הכי חשוב והכי קריטי שקורה היום בעולם (נתתי להם כמה שניות לחשוב על התשובה…). הסיבה היא שזה overwhelming עבורנו וגודל המשבר\אתגר שאנחנו מצויים בו, גורם לנו לשיתוק מסוים והפניית מבטנו לכיוון השני.

ort conference climate 2021

זה פשוט יותר מידיי עבורנו וקשה לנו להתמודד עם כל המידע הזה שיכול להיות גם מאוד מייאש ומתסכל. אז מה לדעתי הכי חשוב? לעורר א-כ-פ-ת-י-ו-ת בקרב הילדים והנוער! ואיך נעשה את זה? אתם צריכים שלכם יהיה מספיק אכפת מזה ביום יום שלכם ורק ככה תצליחו לעורר את האכפתיות שלהם! (יש גם פרקטיקה ומודלים מתאימים אבל לא היה לי כל כך הרבה זמן לענות על השאלה הזו:))

כולנו יכולים להתחבר לכאב ולקושי ספציפי סביב הנושא (שטח ליד ביתנו שהיה פעם יער\פרדס ועכשיו מלא בניינים, תמונה של חיה אשר נפגעה מניילון שנכרך סביב צווארה, שריפה\שיטפון שגרמו להרס והרג של רבים ועוד) וזו ההתחלה של יצירת אכפתיות – כאשר משהו חודר אלינו ללב. אין צורך להישאר בייאוש או בפסימיות אבל לפחות להודות ולהרגיש את הקושי הקיים כעת בעולמנו בהקשר הסביבתי. אחרי השלב הזה שנוצרת אכפתיות, השמיים הם הגבול ואפשר להתחיל לדמיין, לחלום, ליזום, להנהיג, לנקוט עמדה וליצור שינוי אותנטי ומשמעותי.

איך זה מתחבר לעשייה שלנו בחלום חדש? המקום בו אנו מבלים את מרבית שעות היום (במקרה של תלמידים ואנשי חינוך – בית הספר), צריך לשקף את המציאות אותה אנחנו רוצים לראות בעולם (המשפט הידוע של גנדי – "תהיה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם"). חצרות בית הספר חייבות לדבר ולשדר מסרים של טבע, סביבה, קיימות, קהילה ושיתוף פעולה. החצרות צריכות לעורר השראה ולהוות תשתית פיזית אשר בה ניתן ללמוד ולפעול בתחומי הקיימות והחדשנות הפדגוגית. פיתוח סביבות למידה טבעיות, חוץ כיתתיות מאפשרות בסיס נפלא להתפתחות משמעותית בתחומי הקיימות בביה"ס.

תודה לרשת אורט שהזמינה אותי לכנס החשוב הזה. ויותר מזה – תודה לכם, נשות ואנשי חינוך! על כך שאתם מגדלים את הדור הבא של ישראל באופן מסור ואחראי. יש לכם כוח אדיר בידיים ואנחנו מחזקים ומעודדים אתכם לא להרפות מהנושא החשוב הזה.

שתפו:

אלה עשויים לעניין אותכם

הכירו את חלום חדש

ארגון חלום חדש פועל על מנת לחבר את הקהילה לעולם הקיימות, דרך פיתוח סביבות טבעיות, מרחבי למידה חוץ כיתתיים וגני משחק טבעיים.

הכירו את מתקני החוץ שלנו!

הלום חדש מציעה מבחר רחב של מוצרים ליצירת מרחב למידה טבעי מושלם.

גן משחקים טבעי בבית ספר על אזורי תפן

פרויקט מרגש, אשר שילב מתקני משחק טבעיים, סביבות למידה וחקר, פיסול סביבתי, עצי מאכל, צמחי תועלת, פיתוח שטח ועוד.

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות!

דברו איתנו!

עם ניסיון של שנים בהקמת מגרש משחקים טבעי, אנו מסוגלים לתת לכם את העזרה המקצועית הדרושה לכם לפרויקט שלכם.

הקטלוג החדש שלנו כאן!

בואו לראות את התוצרים החדשים שלנו לפני כולם

קטלוג מוצרים

השאירו פרטים כאן ונשלח אותו אליכם בחינם

(אם אתם לא רואים את המייל בדקו בעמודת ׳קידום מכירות׳ או ב׳ספאם׳)

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו הראשונים לקבל הטבות, הנחות והודעות על קולות קוראים!

newsletter