10 שנים לחלום חדש

10 שנים לחלום חדש

לרגל חגיגות העשור לחברת "חלום חדש", ישבנו לשיחה עם גונן רוזנר ויואב נהרי, מייסדי הארגון. גונן ויואב שיתפו אותנו בסיפור ההקמה, באתגרים ובחזון לעתיד של הארגון.

גונן ויואב

ההתחלה

"חלום חדש החלה את דרכה כאשר יואב, השותף שלי, ואני הבנו שיש חשיבות וצורך לקידום נושאים סביבתיים וחדשנות חינוכית בקרב בני נוער וילדים בישראל," מספר גונן. "במקביל, הבנו שחצר המוסד החינוכי היא 'כיתת הלימוד' הגדולה ביותר, ובאופן אירוני מתעלמים ממנה לחלוטין במקום ליהנות ממנה! שמנו דגש על החיבור בין החצר והתוצרים הפיזיים שבה, לבין התפיסה החינוכית-פדגוגית אותו המוסד החינוכי מעוניין לקדם וההלימה בין השניים."

מה שהניע את גונן ויואב להקים את החברה היה שילוב של מעבר לאורח חיים אקולוגי ומקיים יותר, לצד ההבנה כי ישנה חשיבות ודחיפות לקידום נושאים סביבתיים, וקידמה וחדשנות במתודות הלמידה והפדגוגיה במוסדות החינוך בישראל. "זכרנו איך אנחנו חווינו את שנים עשר שנות הלימוד שלנו ורצינו שדור העתיד בישראל יפיק תועלת רבה משנים אלו. נושא מרכזי שעליו מתבססת החברה מתחילת דרכה ועד היום הוא למידה חווייתית – התנסותית במרחבים טבעיים." הוא מסביר.

בשנים הראשונות, היו מספר גורמים מרכזיים שתרמו להצלחת החברה. ניר גורדון, יזם ויועץ לעסקים חברתיים, ליווה את החברה והיה גורם מרכזי בהקמתה כארגון עסקי-חינוכי-סביבתי. איתמר קון, חבר ואיש מקצוע מנוסה, היה אמון על הקמת המערך החינוכי-פדגוגי ויצירת מודל חינוכי מקורי המבוסס על אקו-פדגוגיה.
אליהם הצטרפו עם השנים צוות של בנאים, אנשי שיווק וקשרי לקוחות, מתכננים ואנשי חינוך שבלעדיהם זה לא היה יכול לקרות!

לאורך השנים, חלום חדש התפתחה והתרחבה וכיום, החברה מקימה מאות פרויקטים בשנה במוסדות חינוך מכל המגזרים, הגילאים והאזורים בישראל. "אנחנו גאים בכך שפיתחנו את התחום הזה בישראל באופן רחב בעשור של עשייה," אומר גונן. החברה מתמחה בהקמת גני משחקים טבעיים, חממות לימודיות, כיתות חוץ והדרכות של צוותי הוראה ללמידה חוץ כיתתית. בנוסף, הם מבצעים תכנונים אדריכליים לחצרות בתי ספר ומקימים אותם – פרויקטים מקיפים עם מעטפת פדגוגית וחינוכית.

הכר את הצוות

אתגרים בדרך

האתגרים לא היו מעטים. גונן מספר כי אחד האתגרים המרכזיים היה בשנים הראשונות, כאשר במקביל להקמת חברה ייחודית, היה עליהם ללמוד ולהתנסות בעבודה עם משרדי ממשלה, מוסדות חינוך, רשויות וגופים ציבוריים. "תמיד הקפדנו שכל מה שחלום חדש עוסקת בו יהיה גם בר-קיימא מבחינה כלכלית וגם ללא פשרות על ההשפעה החינוכית-סביבתית," הוא מדגיש.

במהלך העשור האחרון חלום חדש הלכה והתפתחה מאוד וכפועל יוצא, כיום יש בחברה צוות עובדים ועובדות שהם הלב של חלום חדש, לצידם גורמים רבים איתם הם עובדים ומשתפים פעולה במהלך השנים באופן צמוד, כשלאחרונה נכנס המנכ"ל החדש של החברה – ניב כהן, אשר ממשיך לקדם ולפתח את חלום חדש אל עבר עשייה חינוכית-סביבתית רחבה ומעמיקה עוד יותר. "אחד הדגשים העיקריים שלנו" אומר גונן, "הם החומר האנושי שאנחנו והאופן בו אנו רואים את האחר ומתייחסים אליו."

חלום חדש - גינה ובוסתן לימודיים

הערכים המובילים את הארגון

גונן מתאר את הערכים המנחים של הארגון: "כארגון, אנחנו שואפים להיות גוף מקיים, רגיש ואכפתי כלפי כל היצורים החיים וכלפי הסביבה. ארגון אשר שם כמטרת על את אורח החיים המקיים על כל היבטיו. אנו שואפים ליצור ולהתנהל באופן מקצועי, אמין ומכבד ביננו לבין עצמנו ולכל מי שאנו באים איתו במגע."

כששאלנו מה מספק אותם בעשייה היומיומית גונן הדגיש: "אחד הדברים המרגשים ביותר עבורנו הם המשובים המדהימים שאנו מקבלים מהשטח. בין אם זה במהלך הפרויקטים או בסיומם, אנחנו זוכים לשמוע ולראות איך המרחבים שהקמנו משפיעים בפועל. שיחות עם מורים, סרטונים של ילדים משחקים ולומדים במרחבים החדשים – כל אלה ממחישים לנו את ההשפעה האמיתית של העבודה שלנו על חייהם של עשרות אלפי תלמידים ואנשי חינוך ברחבי ישראל. זו תזכורת יומיומית למשמעות העמוקה של מה שאנחנו עושים."

לקראת העשור הבא

"מהן התוכניות שלכם לעתיד?" שאלנו את גונן, מתעניינים בחזון ארוך הטווח של החברה.

"בשנים הקרובות, אנחנו מתכוונים להאיץ ולהעמיק את העשייה שלנו בכמה מישורים מרכזיים," מסביר גונן. "ראשית, אנחנו שואפים להגדיל משמעותית את מספר הפרויקטים שאנחנו מבצעים מדי שנה, כדי להגיע ליותר מוסדות חינוך ולהשפיע על יותר תלמידים ברחבי הארץ."

"בנוסף," גונן מדגיש, "אנחנו מרחיבים את קהלי היעד שלנו – אנחנו מתכננים לפתח שיתופי פעולה עם עוד רשויות מקומיות ואזוריות, וליצור פרויקטים רחבי היקף בשיתוף עם גופים ציבוריים. המטרה היא להגדיל את ההשפעה שלנו ברמה העירונית והאזורית, ולא רק ברמת בית הספר הבודד."

גונן מסכם, "המטרה שלנו היא לא רק להרחיב את הפעילות, אלא גם להעמיק את ההשפעה שלנו. אנחנו רוצים ליצור שינוי אמיתי בתפיסה החינוכית בישראל, כזה שישים את הקיימות והחיבור לטבע במרכז תהליך הלמידה ויתאים את הלמידה למאה ה-21 . זה אתגר גדול, אבל אנחנו מאמינים שבעשור הבא נוכל להגיע להישגים משמעותיים בתחום הזה, תוך יצירת השפעה רחבה יותר ברמה המוניציפלית והארצית."

סיכום

לקראת סיום שיחתנו, גונן מבקש להביע את הכרת התודה שלו:

"בהזדמנות זו של חגיגות העשור, אני רוצה להודות מעומק הלב לכל מי שהיה ומי שעדיין, חלק מהמסע המדהים הזה", אומר גונן בחיוך רחב. "ראשית, תודה ענקית לצוות המסור של 'חלום חדש', הן לעובדים כיום והן לאלו שהיו חלק מהמשפחה לאורך השנים. בלעדיכם, כל זה היה נשאר בגדר חלום בלבד."

הוא ממשיך ומדגיש, "אני חב תודה עמוקה לכל מי שפתח בפנינו דלת בתחילת דרכנו, שהאמין בנו ועזר לנו להתייעל, להשתפר ולהתקדם לעבר הגשמת החזון שלנו. הם היו חלק קריטי ביצירת המציאות החדשה הזו בנוף החינוכי בישראל."

גונן משתף ברגש: "מה שהכי מרגש אותי זה לראות איך על ידי חשיבה יצירתית ויוזמה, אפשר לעשות טוב בעולם באופן מובהק, כזה שבאמת משנה לעשרות אלפי ילדים וילדות בישראל. אני מתרגש לראות עוד ועוד חצרות של בתי ספר שעוברות שינוי והופכות להיות חצרות לימודיות, משחקיות ויצירתיות."

"ולבסוף," מסכם גונן בחום, "תודה מקרב לב לכל השותפים שלנו לדרך – כן, אלה שלפעמים קוראים להם 'לקוחות'," הוא מחייך, "שממשיכים לעבוד איתנו משנה לשנה וכמובן, לכל מי שמשתף איתנו פעולה בדרך זו או אחרת – ויש רבים כאלה במגוון תחומים. ההצלחה הזו היא של כולנו יחד."

החברים מסיימים עם קריאה לפעולה: "היינו שמחים לרגל יום הולדת 10 לחלום חדש, להזכיר לכם שלכל אחד ואחת מכם יש 'מתנות' נפלאות (החוזקות והתשוקות שלכם) ואשר מהן אתם יכולים להעניק לעולם וליתר היצורים החיים בו. תתחברו למקום האותנטי שלכם ותהיו ערים ומודעים למה שחשוב ומלהיב אתכם באמת. בואו נקדם חברה בריאה, כזו שחושבת גם על איך יראה המחר ולא רק על איך לגמור את היום."

סדנה cbt

עשור של פעילות הוא ציון דרך משמעותי, וניכר כי ב"חלום חדש" ממשיכים לחלום ולהגשים – למען עתיד ירוק וחינוכי יותר עבור ילדי ישראל. בשיחתנו עם גונן ויואב, התרשמנו עמוקות מהחזון והמסירות שמניעים את החברה. מה שהתחיל כרעיון של שני יזמים צעירים, התפתח למפעל חינוכי-סביבתי רחב היקף המשנה את פני החינוך בישראל.

ההשפעה של "חלום חדש" ניכרת לא רק במספרים המרשימים של הפרויקטים שהוקמו, אלא גם בשינוי התפיסתי שהם מובילים. הם מראים לנו שאפשר לשלב למידה, משחק וחיבור לטבע בצורה יצירתית ומעשירה. כשרואים את ההתלהבות בעיניהם של הילדים הלומדים במרחבים החדשים הללו, מבינים את עוצמת השינוי.

לקראת העשור הבא, נראה כי "חלום חדש" עומדת בפני אתגרים גדולים אך גם הזדמנויות מרגשות. ההתרחבות לשיתופי פעולה עם רשויות מקומיות ואזוריות מבטיחה להרחיב את ההשפעה של החברה לרמה הלאומית. אם העשור הראשון היה על הנחת היסודות, נראה כי העשור הבא יהיה על בניית מגדלים של שינוי והשפעה.

בעולם שבו אתגרי הסביבה והחינוך הולכים ומתעצמים, חברות כמו "חלום חדש" מהוות מקור של תקווה והשראה. הם מזכירים לנו שעם חזון, נחישות ועבודה קשה, אפשר לא רק לחלום על עתיד טוב יותר, אלא גם להגשים אותו, צעד אחר צעד, חצר אחר חצר, ילד אחר ילד.

סדנה cbt

במהלך עבודתנו עם מאות בתי ספר ותכנון ובניית מאות חצרות בית ספר, ניכרים השינויים המשמעותיים המתרחשים בבתי הספר אלו. התלמידים מחפשים בשמחה את החצרות, כאשר הם מוצאים בהן אתגרים לימודיים ומשחקים. בעזרת שיתוף פעולה עם ארגון מוביל כמו חלום חדש, בתי ספר יכולים להקים מרחבים חוץ כיתתיים המתאימים לצרכים המיוחדים של תלמידים ומורים. השקעה בבניית חצר בית ספר טבעית ומגוונת היא השקעה בעתיד של ילדינו. אנו מזמינים אתכם לצפות בכמה מהפרויקטים שביצענו כדי להעמיק את ההבנה ואת התועלת של תוצרים אלו.

כאן תוכלו להתרשם מכמה מהפרוייקטים שעשינו

שתפו:

אלה עשויים לעניין אותכם

הכירו את חלום חדש

ארגון חלום חדש פועל על מנת לחבר את הקהילה לעולם הקיימות, דרך פיתוח סביבות טבעיות, מרחבי למידה חוץ כיתתיים וגני משחק טבעיים.

הכירו את מתקני החוץ שלנו!

הלום חדש מציעה מבחר רחב של מוצרים ליצירת מרחב למידה טבעי מושלם.

גן משחקים טבעי בבית ספר על אזורי תפן

פרויקט מרגש, אשר שילב מתקני משחק טבעיים, סביבות למידה וחקר, פיסול סביבתי, עצי מאכל, צמחי תועלת, פיתוח שטח ועוד.

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות!

דברו איתנו!

עם ניסיון של שנים בהקמת מגרש משחקים טבעי, אנו מסוגלים לתת לכם את העזרה המקצועית הדרושה לכם לפרויקט שלכם.

הקטלוג החדש שלנו כאן!

בואו לראות את התוצרים החדשים שלנו לפני כולם

קטלוג מוצרים

השאירו פרטים כאן ונשלח אותו אליכם בחינם

(אם אתם לא רואים את המייל בדקו בעמודת ׳קידום מכירות׳ או ב׳ספאם׳)

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו הראשונים לקבל הטבות, הנחות והודעות על קולות קוראים!

newsletter