הפחתת מקרי אלימות דרך מרחבי למידה חוץ כיתתיים!

בעיית האלימות בבתי הספר הולכת וגוברת, ונראה כי מקרי האלימות הקשים מתפרסמים בתדירות גבוהה. מחקר בנושא האלימות בבית הספר מצא כי בשנת 2021 זינקו מקרי האלימות בקרב תלמידים ב-50% בהשוואה לשנה הקודמת וכי רבים מהתלמידים נתקלו באלימות בין כתלי בית הספר.

בין מקרי האלימות שפורסמו ברשת לאחרונה ניתן לציין את המקרה הבא:

https://www.ice.co.il/social/news/article/892659,

בו נערות תקפו נערה, ככל הנראה מכיוון שאותה נערה התנשקה עם חבר לשעבר של אחת מהבנות התוקפות. למזלה של הנערה שהותקפה אחד התלמידים עזר לה והצליח להביא את ההתקפה לסיומה. מקרה זה הוא אחד מני רבים אשר פורסמו ברשתות, כאשר ישנם מקרים רבים שכלל אינם ידועים לציבור. כך או אחרת, ברור כי הילדות והילדים, הנערים והנערות, הולכים לבתי הספר ברחבי הארץ ונכנסים לזירה מסוכנת ביותר, כאשר נראה כי הסיכון לפגיעות רגשיות או פיזיות רק עולה. פגיעות אלו עלולות להשפיע בצורה ישירה על מצבם הפסיכולוגי, ההתפתחותי והחברתי של הצעירים וחשוב לפעול ולהיעזר בכל האמצעים על מנת למגר את תופעות האלימות ולהפוך את בית הספר למקום בו התלמידים מרגישים בטוחים ונוהגים בעצמם ובאחר בסבלנות וסובלנות.

כלואים בין קירות החדרים - הצורך לצאת החוצה הוא צורך בסיסי

ילדים רבים בימינו מקבלים סמארטפון בגילאים מאוד צעירים ומבלים עם מכשיר זה לצד הטלוויזיה במשך שעות רבות. ההשפעה הרבה של המסכים לצד ההימצאות המתמשכת בין הקירות במהלך השהות בבית ובבית הספר מייצרות מחסור עז בסביבה טבעית ופוגעות בקשרים של הילדים עם בני הבית ועם סביבתם בבית הספר, שכן הילדים אינם מקיימים אינטראקציה מספקת עם בני גילם ואינם מפתחים את הכישורים החברתיים שלהם כנדרש. בעיות התנהגות, דיכאון, חרדה, השמנה, שעמום, חוסר עניין והפרעות שינה הינן חלק מהבעיות הנלוות לתופעות האלימות המרקיעות שחקים ואלו מושפעות מהשילוב הבעייתי בין שהות ממושכת במקומות סגורים ושימוש רב במסכים, אשר חושף את הילדים לתכנים אלימים ולמסרים מעודדי אלימות. הילדים, שאינם מקבלים דוגמה ראויה להתנהלות נכונה ומאוזנת באופן מתמיד נפגעים קשות ואינם רוכשים כישורים וכלים בסיסיים הנחוצים להם בשלבים אלו בחייהם ובעתיד. לעומת זאת – יציאה לאוויר הפתוח, לטבע ולשמש מעוררים את החושים ומפגישים את הילדים עם העולם שבחוץ – התוצאה של השהייה בטבע היא שיפור בכל הרבדים שהוזכרו והפיכת הילדים לבריאים יותר מבחינה פיזית ונפשית, כתוצאה מכך משתפרת איכות הלמידה ובנוסף, ישנה ירידה ניכרת במקרי האלימות.

תלמידים לומדים בחוץ

איך מייצרים מציאות שונה וכיצד המציאות השונה תורמת לתלמידי בית הספר?

כיצד יכול בית הספר להביא לשינוי ולגרום לילדים להימצא יותר במרחבים הפתוחים? התשובה לשאלה זו היא: באמצעות מרחבי למידה חוץ כיתתיים. על ידי יציאה מהכיתות ומעבר ללמידה במרחבים טבעיים ניתן לייצר חיבור בין הילדים והטבע. השינוי הינו אפשרי בהחלט וכל שיש לעשות הוא להשקיע תקציבים וזמן במטרה. פיתוח סביבת למידה חוץ כיתתית על ידי פיתוח חצר בית ספר וכן עיצוב חצר בית הספר באופן המאפשר למידה תחת השמיים, עשוי להביא לשינוי עצום בתחושתם של התלמידים, שכן הצרכים האמיתיים שלהם יקבלו מענה ולא יכוסו בהרגלים אשר משבשים את התהליכים הטבעיים שחלים בגופם ונפשם. 

מעניין לדעת כי לאדם יש נטייה ביולוגית להתעניין בטבע ולנסות לייצר קשרים עימו ועם יצורים אחרים (ביופיליה). השהייה בחוץ והיצירה במרחב הפתוח מרגשות את האדם, מרגיעות אותו וממקדות את הקשב שלו. פיתוח מרחבים טבעיים ומעבר אל מרחבי למידה חוץ כיתתיים תורמים לילדים במישורים רבים: מבחינת המישור החברתי: העבודה בחוץ מאפשרת לילדים להביע את עצמם בדרכים שונות שאינן קיימות במסגרת הלימוד בכיתה, לכן, ישנה הזדמנות להביא לשינויים חברתיים על ידי עידוד הילדים להשתמש ביכולות הפיזיות שלהם. בנוסף, ניתן לנצל את המרחבים לצורך חדשנות לימודית ולהפוך את צורת הלמידה לחוויתית ומעשירה יותר. מעבר לזאת, אפשר "לנצל" את השהייה בחוץ, בתנאים עליהם אין לאדם השפעה, לתרגול מצבים של חוסר ודאות. ניתן ללמד את הילדים להסב את תשומת ליבם לשמש, לצל, לריח של הדשא בבוקר, לצלילי הציפורים ולפתח בהם כישורים רגשיים תוך כדי עידוד הסקרנות לצאת ולחקור את הסביבה.

חלום חדש - כיתת חוץ

מקרה בוחן: השפעת מרחבי הלמידה הטבעיים על אחוז מקרי האלימות

ליציאה מהכיתות הסגורות ומעבר אל מרחבי למידה חוץ כיתתיים יש השפעה ניכרת על התנהגותם של התלמידים, שכן כפי שצוין – השהייה במרחב הפתוח נחוצה לאדם בכל הגילאים ונמנעת בשל ההרגל ללמוד בכיתות סגורות ובשל העידן המודרני שהוביל להסתגרות בבתים ושהייה מול מסכים. מחקרים שבחנו את ההשפעה של למידה בחוץ על ירידה במקרי האלימות גילו כי תלמידים שלמדו בחוץ התנהגו בצורה חיובית יותר, הגיעו יותר לשיעורים והיו פחות אלימים. יתכן כי הימצאותם של עצמים שונים במרחב הפתוח, כמו למשל: ענפים גדולים וצמחיה שונה גורמים לתלמידים לנהוג בזהירות רבה יותר מאשר בעת שהותם במרחב בית הספר, כתוצאה מכך ישנה ירידה במספר התאונות, בהשוואה לכמות התאונות בבתי הספר. להלן דוגמה אחת מני רבות על ההשפעה המיטיבה של מעבר ללמידה בחוץ על מקרי האלימות בבית הספר: בבית ספר בקריית אריה הושקעו משאבים בפיתוח מרחבי למידה טבעיים. בחינה שבדקה את אחוז מקרי האלימות טרם השינוי ולאחריו הוכיחה כי אחוז מקרי האלימות אכן ירד בצורה משמעותית.

חלום חדש - יוצאים החוצה לאוויר ולאור

עד כאן עסקנו בהשפעה המיטיבה של סביבת למידה חוץ כיתתית על התלמידים, אך כיצד יוצרים את המציאות הזו ועושים את הצעדים הנדרשים על מנת להוציא את התלמידים החוצה ולאפשר להם ללמוד בסביבה הטבעית? רפורמת גפ"ן בהחלט מספקת הזדמנות לשינוי המיוחל, אך כדי לבצע את השינויים עולה הצורך בעזרה נוספת. אנו – בארגון חלום חדש מתמחים בדיוק בנושא זה – בהובלת השינויים והכנסתם לבתי הספר. הארגון שלנו עוסק בבניית תוכניות מותאמות אישית לכל בית ספר, זאת על מנת להפוך את הלמידה לפורייה ומהנה. מטרת הארגון שלנו היא לסייע ביצירת חיבורים בין התלמידים והטבע, בין התלמידים ובין עצמם והפקת כל היתרונות שיש למעבר ללמידה בשטחים הפתוחים. בין היתרונות הבולטים והחשובים של השינוי מושם דגש על הפיכת תלמידי בית הספר לסבלניים, סובלניים ורגועים יותר, פיתוח הקשרים עם האחר, חיבור לטבע ולרגש, יצירת שלווה פנימית וקבלת מענה לצרכים הבסיסיים – כל אלו יובילו להפחתת מקרי האלימות. יעדים אלו הם המוליכים אותנו לאורך דרכנו, זהו החזון שלנו ואנו שמחים לראות כיצד ניסיוננו וכישורינו מתרגמים לעשייה – מציאת פתרונות למצבי קיצון בבתי ספר ושיפור איכות חייהם של התלמידים.

חלום חדש - צועדים אתכם לעבר עתיד רגוע יותר

במהלך שנות פעילותנו פיתחנו מגוון מרחבים חוץ כיתתיים, ביניהם: פינות ישיבה, חממות לימודיות, גינות לימודיות, מתקני משחק, גינות הידרופוניות, גנים מוזיקליים ופיתוחים נוספים, כעת נשמח לסייע גם לכם ולפתח עבורכם מרחבי למידה חוץ כיתתיים בהתאם לצרכים שלכם.

אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ולהתחיל ללכת צעד אחר צעד בדרך הנכונה והמתאימה ביותר לצרכי התלמידים שלכם.

כיתות חוץ
חממה לימודית
מתקני משחק - בריכת חול

שתפו:

אלה עשויים לעניין אותכם

הכירו את חלום חדש

ארגון חלום חדש פועל על מנת לחבר את הקהילה לעולם הקיימות, דרך פיתוח סביבות טבעיות, מרחבי למידה חוץ כיתתיים וגני משחק טבעיים.

הכירו את מתקני החוץ שלנו!

הלום חדש מציעה מבחר רחב של מוצרים ליצירת מרחב למידה טבעי מושלם.

גן משחקים טבעי בבית ספר על אזורי תפן

פרויקט מרגש, אשר שילב מתקני משחק טבעיים, סביבות למידה וחקר, פיסול סביבתי, עצי מאכל, צמחי תועלת, פיתוח שטח ועוד.

דברו איתנו!

עם ניסיון של שנים בהקמת מגרש משחקים טבעי, אנו מסוגלים לתת לכם את העזרה המקצועית הדרושה לכם לפרויקט שלכם.

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות!

הקטלוג החדש שלנו כאן!

בואו לראות את התוצרים החדשים שלנו לפני כולם

קטלוג מוצרים

השאירו פרטים כאן ונשלח אותו אליכם בחינם

(אם אתם לא רואים את המייל בדקו בעמודת ׳קידום מכירות׳ או ב׳ספאם׳)

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו הראשונים לקבל הטבות, הנחות והודעות על קולות קוראים!

newsletter